مبادله استخوان خوراکی همراه مرکزی

مبادله: استخوان خوراکی همراه مرکزی کالاهای خوراکی بانک مرکزی گرانی و ارزانی

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری «پدر» از کلیشه ها فاصله گرفته است

مهدی سلطانی، بعد از تجربه موفق نقش هاشم دماوندی در سه گانه «شهرزاد» که شهرت و محبوبیتی دو چندان جهت او به دنبال داشت، حالا با نقش حاج علی تهرانی در سریال «پدر»

«پدر» از کلیشه ها فاصله گرفته است

«پدر» از کلیشه ها فاصله گرفته است

عبارات مهم : سریال

مهدی سلطانی، بعد از تجربه موفق نقش هاشم دماوندی در سه گانه «شهرزاد» که شهرت و محبوبیتی دو چندان جهت او به دنبال داشت، حالا با نقش حاج علی تهرانی در سریال «پدر» به تلویزیون بازگشته هست. تازه ترین همکاری یکسان حامد عنقا به عنوان نویسنده و تهیه کننده و بهرنگ توفیقی کارگردان که از همان قسمتهای اول حسابی سر و صدا به پا کرده و حالا جزو پرمخاطب ترین های سیما به حساب می آید. سریالی که سلطانی از آن دفاع و تاکید می کند به هیچ عنوان سفارشی نیست. او می گوید اگر با این سریال فرزندانی را نسبت به پدرانشان حساس یا پدرهایی را به پدرانگی زیاد علاقمند کنند، به نشانه کار هنری خود رسیده اند. از این رو بانی فیلم با او گفت و گویی داشته که در ادامه می خوانید:

«پدر» نخستین سریال شما بعد از مجموعه موفق «شهرزاد» هست. قطعا این سریال شاخصه های بسیار مهمی داشته که ایفای نقش در آن را پذیرفته اید.
– اسم پدر و استعاره ای که با خود حمل می کند، همواره جهت ما ایرانی ها، شاخصه و حرمت خاصی داشته هست. در واقع بازی کردن در سریالی با نام «پدر» که نقشی که در آن بازی می کنم هم «پدر» هست، یک ادای وظیفه و ادای دین و نخستین علت من جهت پذیرفتن نقش بود. علت بعدی هم حضور بهرنگ توفیقی کارگردان کار بود که پیش از این در سریال «زیر پای مادر» نیز تجربه و خاطرات خیلی خوبی با همدیگر داشتیم. زمانی که به این دو علت شانس حضور در سریال را پیدا کردم، با حامد عنقا نیز زیاد آشنا شدم.

با توجه به عنوان سریال تصور می شد محوریت داستان از ابتدا با حاج علی تهرانی باشد و این انتظار می رفت که به این شخصیت در قسمت های ابتدایی زیاد پرداخته شود. اتفاقی که رخ نداد، در قسمت های بعد به این شخصیت زیاد پرداخته خواهد شد؟
– محوریت سریال «پدر» خود پدر است و ما همچنان که کار جلوتر می رود، پررنگ شدن او را زیاد می بینیم.

«پدر» از کلیشه ها فاصله گرفته است

در حقیقت بعد از فوت حامد است که ما نمود بیشتری از شخصیت حاج علی را خواهیم دید؟
– بله. در واقع مخاطبان بُعد دیگری از پدرانگی او را در قسمتهای بعد از فوت حامد خواهند دید.

مابه ازایی جهت شخصیت حاج علی در اطرافتان بود که نقش را از روی او اتود بزنید؟
– به این شکل براق خیر، گرچه آدمهایی در اطرافمان هستند که ممکن است بعضی از شاخصه های او را داشته باشند. هر بازیگری هم که نقشی را ایفا می کند از هر ۱۰۰ شاخصه کاراکتر احتمالا ۱۰ تای آنها را دارد. ولی من اصولا وقت ایفای هر نقشی، با گرته برداری از آن چیزهایی که تحت عنوان تحقیق میدانی یا مشاهده مورد نیاز است جهت اینکه شخصیت را بشناسم، زیاد به تخیلم رجوع می کنم و از آن کمک می گیرم. گاهی اگر شخصیت تاریخی است تحقیق کتابخانه ای هم جزو اصل و اساس رسیدن به نقش می شود.

شما هم پیشنهادی جهت نقش حاج علی داشتید؟ چیزهایی است که از مهدی سلطانی به این نقش اضافه شده است باشد؟
– به نظرم بازیگری که پیشنهادی نداشته باشد بازیگر ابتر، خنثی و اخته ای هست. مگر می شود بازیگر به عنوان کسی که با گروه همکاری می کند، هیچ پیشنهادی با خودش نیاورد؟ قطعا پیشنهاداتی بوده، است و باید باشد. اصل و اساس کار هنری به خاص آثاری که مجموعه ای از بازیگران و صورت های معروف در آن دخیل هستند، اینگونه است که از همه جهت در آن پیشنهاداتی مطرح می شود؛ چه از طرف بازیگر، چه کارگردان، فیلمبردار، طراح صحنه و… که تمام این نظرات به وسیله شخصی به نام کارگردان هماهنگ می شود، حرف و نتیجه مهم را او می گیرد و پیاده می کند. به نظر من اگر بازیگری هیچ پیشنهادی جهت کارش نداشته باشد، مطالعه ای نداشته باشد و در ایجاد یک شخصیت سوای آن چیزی که فیلمنامه به او می دهد، مثمر ثمر نباشد، بازیگر نیست. بلکه کسی است که فقط می آید چیزی را دکلمه می کند و می رود.

این سریال قرار بود در ماه مبارک رمضان پخش شود که با حال و هوای داستان تناسب بسیاری دارد. به نظر شما اینکه «پدر» در وقت دیگری روی آنتن می رود، به کار ضربه زده یا به آن کمک کرده است؟
– همانطور که گفتید اگر سریال ماه رمضان پخش می شد با توجه به آن حال و هوا می توانست ارتباط بیشتری با مخاطبان برقرار کند یا بیننده های بیشتری داشته باشد. هرچند حالا هم خداراشکر سریال بینندگان خوبی دارد. البته موکول شدن پخش آن به بعد از ماه رمضان این وقت را جهت سازندگان به وجود آورد که هر قسمت را به جای ۳۵ دقیقه به ۴۵ دقیقه تبدیل کنند و وقت بیشتری داشته باشند تا به جزئیاتی که جهت کیفیت بهتر سریال نیاز بود بپردازند. بنابراین این حُسن را داشت و چه در مراحل تصویربرداری و ساخت و چه در مرحله تدوین فرصتی به وجود آمد که کیفیت ارتقا پیدا کند.

مهدی سلطانی، بعد از تجربه موفق نقش هاشم دماوندی در سه گانه «شهرزاد» که شهرت و محبوبیتی دو چندان جهت او به دنبال داشت، حالا با نقش حاج علی تهرانی در سریال «پدر»

با توجه به اینکه سریال روی آنتن و تصویربرداری در جریان هست، آیا نظر ها و بازتاب مخاطبان سریال روی بازی و نقش و کار شما تاثیرگذاشته و یا شما و همکارانتان طبق برنامه ریزی که از قبل داشتید، کار می کنید؟
– خیر، اصلا. قسمت اعظمی از سریال پیش از پخش ساخته شده است و حاج علی شکل گرفته بود. بنابراین فرصتی نبود که بخواهم از نظر های متفاوت بینندگان گرته برداری کنم یا آنها روی بازی من تاثیر بگذارند. قاعدتا نباید هم اینطور باشد؛ آیا که هنرمند قصد ندارد همه مخاطبان خود را به گونه ای راضی کند تا حالتی خوشایند در آنها ایجاد شود. همانطور که یک دکتر مسیر خودش را می رود و به بیمار حتی اگر مخالف باشد می گوید باید این داروی تلخ را بخوری. اگر پزشکی به خاطر ناراحت نشدن بیمارش به او نگوید دچار چه بیماری است و حرفهای صرفا خوب از سلامتی او بزند، قطعا به او خیانت کرده هست. گاهی باید بیمار را از کارهایی که نباید انجام دهد ترساند تا سلامتی اش را به دست بیاورد یا حداقل با رشد بیماری خود مواجه نشود. شخصیتی که ساخته می شود به هر حال در جامعه وجود دارد و جزو بخشی از واقعیت های جامعه هست. ممکن است به لحاظ رواج داشتن چون تعدادش زیاد نیست احساس کنیم غیرواقعی است یا اگر با عقاید خودمان سازگار نیستند این حس را داشته باشیم. ولی معنی این عنوان این نیست که این افراد وجود ندارد، بله هستند و قطعا بخشی از نوشته هر نویسنده ای بر اساس واقعیت هایی است که تجربه کرده یا دیده هست. به نظر من مخاطب نباید روی ما تاثیر بگذارد تا از بیان ناگفته هایی که بیانشان وظیفه ما است صرف نظر کنیم.

یکی از شاخصه های این فیلمنامه و سریال و شخصیت ها، انتقال مفاهیم اخلاقی و تربیتی است که به خوبی در روابط حامد و خانواده اش و به خصوص با پدرش مشهود هست. نظر شما در این باره چیست؟
– بسیار درست هست. اگر ما بتوانیم دو نفر را نسبت به پدرشان خوشبین کنیم و احترام آنها را نسبت به بزرگان فامیل و خانواده برانگیزیم یا پدری را تشویق کرده و ذهنیت او را به گونه ای عوض کردن دهیم که نسبت به فرزندان خود مهربانانه تر و پدرانه عمل کند، ما به عنوان کسانی که کار هنری می کنند برد خودمان را داشته ایم. وظیفه اثر هنری هم همین هست؛ نزدیک کردن واقعیت ها به ایده آل ها. واقعیت هایی در جامعه وجود دارد که خیلی از آنها خوب نیست و کسانی که کار هنری می کنند وظیفه دارند که حداقل ایده آل ها را به مخاطبانشان نشان بدهند تا بتوانند به آن سمت و سو حرکت کنند؛ بتوانند بخشی از واقعیت های تلخ و نچسب را سرو سامان بدهند یا مسامحه و مصالحه ای با آن داشته باشد اگر سریال بتواند که من مطمئنم می تواند چون همین حالا کامنتهای زیادی را دریافت می کنم پدرانی را نسبت به فرزندانشان در رابطه با پدرانگی کردن حساس تر کند و فرزندانشان را نسبت به احترامی که به پدران و پیشینیان خود می گذارند حساس تر کند، ما برنده شده است ایم.

شیوه روایت مبتنی بر فلاش بک و فلاش فوروارد در تلویزیون ما به ندرت هم استفاده نمی شود. راجع به استفاده از این شیوه به شکلی که مخاطب از قسمت نخست می داند که بنا است قهرمان جوان سریال بمیرد چه نظری دارید؟
– ساختار تدوین و پخش «پدر» به گونه ای بود که از همان اول جهت مخاطب مشخص می شود که خیلی خب شما درگیر داستانی شده است اید که از ابتدا مشخص است حامد کشته می شود، بعد خودتان را درگیر قصه نکنید که چه می شود؟ ما یک شروع و آخر داریم و شما خودتان را آماده کنید تا ببینید بین نقطه شروع و آخر چه اتفاقاتی می افتد. این یک ساختار فیلمنامه نویسی است که در تئاتر به شیوه برشتی هم مرسوم هست. در فیلم «مسافران» آقای بیضایی از اول مشخص کرده که قرار است چه بشود. از همان اول هنرپیشه ها می گویند ما عازم سفر هستیم ولی به مقصد نمی رسیم چون همه در راه تصادف می کنیم و می میریم. این شیوه راجع به «پدر» یک خوبی دارد؛ یعنی هنگامی که این اتفاق می افتد به مخاطب شوک نیرومند وارد نمی شود و بنا نیست ضربه معنوی زیادی به او زده شود. مثل حال اطرافیان فردی است که درگیر بیماری است و همه می دانیم قرار است روزی بمیرد و اینگونه درک و تحمل فوت او برایمان راحت تر است تا اینکه بخواهند خبر ناگهانی درگذشت آن عزیز را به ما بدهند. به هر حال این ساختاری است که آقای عنقا به عنوان نویسنده تصمیم گرفت که آن را رعایت کند.

فکر می کنم چند سالی است که در سینما حضور نداشته اید. به این خاطر است که پیشنهادهای تلویزیونی جالب تر از سینمایی بوده و یا شما هم مانند بعضی از همکارانتان از فضای حاکم بر سینما گله مندید؟
– خیر اصلا بحث گله نیست. من هر پیشنهاد خوبی جهت هر رسانه ای به من شود، قبول می کنم. به شرطی که احساس کنم با پیشنهاد خوبی طرف هستم و شرایط همکاری را هم داشته باشم؛ حداقل وقتم به من این اجازه را بدهد و درگیر کاری نباشم.

با نگاهی به سریال هایی که شما بازی کرده اید و نقش هایی که ایفا کرده اید، می توان نتیجه گرفت که بسیار سنجیده و حساب شده است پیشنهاداتتان را گزینش کرده اید. علی رغم اینکه خیلی ها معتقدند بازیگر حق گزینش محدودی دارد. چگونه توانستید چنین روزمه درخشانی به خصوص در تلویزیون داشته باشید؟
– ممنون از تصوری که راجع به من دارید. من آدم نسبتا قانعی بودم و تلاش کردم زندگی میانگین داشته باشم ولی کارهایی را که دوست دارم انجام بدهم. دانشگاه هم تدریس می کنم و آب باریکه ای هست، بنابراین دلواپس نیستم اگر کاری به من پیشنهاد شد و قبول نکردم، از گرسنگی بمیرم! به خیلی از دوستان حق می دهم. خیلی ها هم شغل دیگری دارند تا دست به هر کاری نزنند و هر پیشنهادی را قبول نکنند. من کاری را که انجام می دهم دوست دارم. اعتقاد دارم کارکرد کاری که انجام می دهم باید سازنده باشد؛ خودم سختم است هنگامی که کاری را دوست ندارم در آن بازی کنم یا در آن حضور داشته باشم. زندگی مگر چیست؟ زندگی یعنی احساس کنی از کاری که داری انجام می دهی راضی هستی. خب کار ما هم بخشی از زندگی مان است دیگر.

همه نقش هایی که شما در سریال های تلویزیونی ایفا کرده اید، چه منفی و چه مثبت جهت بیننده باورپذیر و جالب بوده هست. این عنوان تا چه حد به تجربیات و تحصیلات شما برمی گردد و تا چه حد به فیلمنامه؟
– بی شک همه اینها کمکم کرده هست. تحصیلات و مطالعه باعث می شود فرد از از تجربیات مکتوب دیگران استفاده کند و به آموخته های خود سرعت ببخشد. قطعا هرکاری که در آن حضور داشتم تجربه ای شده است جهت اینکه بتوانم در کار بعدی حضور بهتری داشته باشم. عشقی که دارم و احترامی که جهت مخاطب قائلم هم بی تاثیر نبوده هست. من مخاطبم را دوست دارم و احساس می کنم هنگامی که او نشسته و کار مرا می بیند، مثل مهمانی است که به منزل من دعوت شده. من اجازه ندارم پذیرایی بدی از او داشته باشم. باید به او احترام بگذارم، غذای خوبی پیش رویش بگذارم و کاری کنم که او احساس راحتی و خوبی داشته باشد. بنابراین همواره با این نظر که مخاطب جهت من حکم مهمان را دارد جلو رفته ام و شاید همین عنوان باعث شده است دوستان مخاطب لطف زیادی به من داشته باشند.

«پدر» از کلیشه ها فاصله گرفته است

به عنوان آخرین پرسش از فعالیت های جدیدتان بگویید. در زمینه تئاتر، سینما و تلویزیون چه کارهایی است که حضورتان در آنها قطعی شده است است؟
– بلافاصله بعد از سریال «پدر» درگیر فیلمی سینمایی راجع به سهراب سپهری به نام «رویای سهراب» خواهم شد که لوکیشن آن نیز در شهر خود سهراب یعنی کاشان است.

واژه های کلیدی: سریال | مخاطب | سریالی | بازیگر | بازیگری | بازیگران | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz